גמלת סיעוד והשירות שמגיע לזכאים

מהי גמלת סיעוד?

גמלת סיעוד היא גמלה לאזרחים ותיקים, הממומנת על ידי המוסד לביטוח לאומי.

הגמלה ניתנת לגברים ולנשים מעל גיל פרישה, המתגוררים בביתם, וזקוקים לעזרה בביצוע פעולות היום-יום או להשגחה.

גמלת סיעוד נועדה לאפשר לאזרחים ותיקים לקבל סיוע ועזרה בהתאם לרמת הזכאות שאושרה להם.

הזכאים לגמלה יכולים לבחור לקבל שירות מתוך סל שירותים שכולל: טיפול אישי, ביקור במרכז יום לקשיש, מוצרי ספיגה, לחצן מצוקה, שירותי קהילה תומכת או שירותי כביסה.

שירותי הסיעוד והטיפול האישי ניתנים על ידי מטפלים ומטפלות סיעודיים בהתאם לתוכנית טיפול אישית. בנוסף לכך, כל זכאי מקבל ליווי אישי על ידי אנשי מקצוע, כגון עובדים סוציאליים ואחיות מוסמכות.

את שירותי הסיעוד מספקים ארגונים וחברות, שהוכרו כנותני שירותי סיעוד על ידי המוסד לביטוח לאומי.

עמותת "מטב" היא הארגון הגדול והמקצועי ביותר בארץ לאספקת שירותי סיעוד.

העמותה מספקת שירותי סיעוד ליותר מ– 40,000 אזרחים וותיקים בכל רחבי הארץ.

רוצים לדעת אם אתם זכאים לקצבת סיעוד?

לחצו כאן למחשבון זכאות ⬅️

מי זכאי לקבל גמלת סיעוד?

כדי להיות זכאי לגמלת סיעוד, יש לעמוד בחמישה תנאים:

  1. תושבות וגיל: תושב ישראל, שהגיע לגיל פרישה (לטבלת גיל הפרישה – ראו אתר המוסד לביטוח לאומי).
  2. מגורים בקהילה: על מבקש הגמלה להתגורר בבית, בקהילה או בדיור מוגן. מי שגר במוסד סיעודי יכול להיות זכאי לגמלה רק אם הוא שוהה במחלקה לעצמאיים או לתשושים. מי שנמצא במחלקה סיעודית, מחלקת סיעוד מורכב, מחלקה לתשושי נפש, מחלקה להנשמה ממושכת או מסגרת שיקומית בפיקוח משרד הבריאות, אינו זכאי לגמלת סיעוד. כמו כן, מי שנמצא במוסד שבו רוב הוצאות האחזקה ממומנות על חשבון גוף ציבורי (משרדי ממשלה, רשויות מקומיות וכדומה) גם הוא אינו זכאי לגמלה.
  3. מידת התלות: כדי להיות זכאי לגמלת סיעוד, על הקשיש להזדקק במידה רבה לעזרתו של אדם אחר בביצוע פעולות יום-יום (לבוש, רחצה, אכילה וכדומה) או להזדקק להשגחה.
  4. הכנסות: הכנסות הזכאי ובן/בת הזוג מהוות קריטריון לעצם אישור הזכאות וכן לקביעת היקפה (לטבלת הכנסות).
  5. קבלת קצבאות: אזרח ותיק זכאי לקבל גמלת סיעוד בתנאי שאינו מקבל מהמוסד לביטוח לאומי קצבה לשירותים מיוחדים לנכים, או קצבה לטיפול אישי מאוצר המדינה, או קצבה ממשרד הביטחון של עזרה לזולת או ליווי.

 

לייעוץ בנושא הזכאות והאפשרות לקבל גמלת סיעוד לקבל גמלת סיעוד, השתמשו במחשבון הזכאות של עמותת מטב או פנו אל סניף "מטב" באזור מגוריכם, או פנו למוקד הארצי בטלפון 3391*
אתרו את הסניף הקרוב אליכם ביותר ברשימת הסניפים של מטב
העובדים המקצועיים של עמותת "מטב" עומדים לרשותכם בכל עת.

כיצד נקבעים תנאי הזכאות והיקף הגמלה?

הזכאות לגמלה והיקפה נקבעות על ידי המוסד לביטוח לאומי בבדיקה אישית של מבקש הבקשה. מטרת הבדיקה לבחון את מידת התלות והצורך בעזרה של המבקש או את הצורך בהשגחה. בדיקת הזכאות היא אחידה, מקצועית ואובייקטיבית.

לאחר הגשת הבקשה, איש מקצוע מטעם הביטוח הלאומי ייצור קשר טלפוני עם מבקש הבקשה. בהסתמך על תוכן השיחה ביניהם והמסמכים שצורפו לבקשה, התביעה תאושר או תידחה וכן תיקבע רמת הזכאות. במקרים שבהם הדבר נדרש – בדיקת הזכאות תתבצע בביקור בית.

אם מתבצע ביקור בית – בן משפחה זכאי להיות נוכח בו.

אם מבקש הבקשה סובל מירידה קוגניטיבית – על בן משפחה להיות נוכח בפגישה.

אם למבקש הבקשה ישנה מגבלה זמנית בתפקוד (בעקבות ניתוח, תאונה וכדומה) – תיקבע לו זכאות זמנית לגמלה

חשוב לדעת- הערכת תלות למי שהגיע לגיל 90

אזרח ותיק אשר מלאו לו 90 שנה ומעלה, יכול לבחור לבצע הערכה תפקודית על ידי רופא מומחה בגריאטריה בִּמְקוֹם על ידי מעריך של המוסד לביטוח לאומי.

בדיקת הרופא המומחה בגריאטריה תתבצע ללא תשלום במסגרת עבודתו של הרופא בבית חולים או במרפאה ציבורית בלבד.

מהן רמות הזכאות הקיימות?

קיימות שש רמות לגמלת סיעוד כאשר רמת הזכאות נקבעת על ידי הניקוד הגבוה מבין השניים:

  • ניקוד הערכת התלות (ADL)
  • ניקוד הצורך בהשגחה

ניקוד הערכת התלות

  • הניקוד נקבע בין 0 למי שאינם זקוקים כלל לעזרה ועד ל-9+ למי שתלויים לחלוטין בעזרת הזולת לצורך ביצוע פעולות היום-יום בכל שעות היממה.
  • הניקוד המינימלי הנדרש לצורך אישור גמלת סיעוד הוא 2 נקודות לבודד ו-2.5 לאדם שאינו בודד (חי עם בן זוג או בן משפחה).

ניקוד הצורך בהשגחה

  • נבדקים שזקוקים להשגחה חלקית – יקבלו 4 נקודות
  • נבדקים שזקוקים להשגחה מלאה – יקבלו 9 נקודות

יחידות הזכאות השבועיות על פי רמת הזכאות

רמת הזכאות יחידות זכאות שבועיות
רמה 1 5.5 שעות טיפול שבועיות
רמה 2 10 שעות שבועיות
למקבלי שירות מעובד ישראלי למקבלי שירות מעובד זר
רמה 3 17 שעות בשבוע למקבל שירות מעובד ישראלי 16 שעות בשבוע  למקבל שירות מעובד זר
רמה 4 21 שעות בשבוע למקבל שירות מעובד ישראלי 18 שעות בשבוע למקבל שירות מעובד זר
רמה 5 26 שעות בשבוע  למקבל שירות מעובד ישראלי 22 שעות בשבוע  למקבל שירות מעובד זר
רמה 6 30 שעות בשבוע למקבל שירות מעובד ישראלי 26 שעות בשבוע למקבל שירות מעובד זר

 

  • בעלי הכנסות גבוהות יקבלו מחצית מיחידות הזכאות המאושרת לאותה רמה.
  • קיימת אפשרות להמיר את שעות הטיפול, או חלק מהן, בביקור במרכז יום לקשיש, במוצרי ספיגה, בלחצן מצוקה, בשירותי קהילה תומכת או בשירותי כביסה.
  • קיימת אפשרות להמיר את יחידות הזכאות (כולן או חלקן) לגמלה כספית בהתאם לרמת הגמלה.

ניצולי שואה עם 6 נקודות ומעלה זכאים לקבל תוספת של 9 שעות סיעוד בשבוע (באישור ובמימון הקרן לרווחת ניצולי שואה)

חשוב לדעת- אישור גמלה לתקופה מוגבלת בזמן

  • במקרים מסוימים, שבהם הצורך בסיוע הוא זמני, תאושר לזכאי גמלה לזמן מוגבל.
  • מקבלי שירות שיהיו מעוניינים להמשיך לקבל עזרה בתום תקופת הזכאות צריכים להגיש באופן יזום בקשה לבדיקה מחודשת.
  • לקוחות "מטב" מקבלים כחלק מהשירות התראה ותזכורת לפני סיום תקופת הזכאות.

אילו שירותים ניתנים לזכאי גמלת סיעוד במסגרת הטיפול הביתי?

הזכאים לגמלת סיעוד מקבלים עזרה בביצוע פעולות היום-יום ובניהול משק הבית, באמצעות מטפלת סיעודית המסייעת להם בהתאם לסידור העבודה שנקבע.

הסיוע כולל: עזרה ברחצה, בישול, הלבשה, איסוף תרופות וליווי לרופא, עזרה בניהול משק הבית, ניקיון הסביבה הקרובה, כביסה, גיהוץ ועריכת קניות.

בנוסף לכך, כל זכאי לגמלת סיעוד המטופל בעמותת "מטב", מלווה על ידי עובד מקצועי המהווה עבורו כתובת אישית קבועה לקבלת מידע, ייעוץ ותמיכה.

העובד המקצועי מגיע לבית הזכאי לביקורי בית שוטפים ונמצא בקשר שוטף עם מקבלי השירות, בני המשפחה וכמובן שעם המטפלת.

העובדות המקצועיות ב"מטב" מפקחות על הטיפול וכן מדריכות ומלוות את המטפלות

חשוב לדעת

  • נבדקים שמקבלים 4.5 נקודות ומעלה זכאים לבקש לקבל רישיון להעסקת עובד זר.
  • בקשה להעסקת עובד זר יש להגיש לרשות האוכלוסין באתר: https://www.gov.il/he/service/nursing_foreign_worker

כיצד מגישים בקשה לקבלת גמלת סיעוד?

כדי לקבל גמלת סיעוד יש למלא טופס תביעה לגמלת סיעוד במוסד לביטוח לאומי.

בעת מילוי הטפסים, יש לפרט את מצבו התפקודי של המבקש ואת קשייו התפקודיים וכן לצרף מסמכים רפואיים ואישורים על הכנסות.

לאחר מילוי הטופס יש להגיש אותו למוסד לביטוח הלאומי באופן דיגיטלי או בדואר.

חשוב לדעת- הגשת תביעה לפני ניתוח או במהלך אשפוז

  • מי שמתעתד לעבור ניתוח יכול להגיש תביעה לגמלת סיעוד במהלך החודש שקודם לניתוח.
  • מי שנמצא באשפוז יכול להגיש תביעה עוד במהלך האשפוז. הזכאות תיבחן ללא צורך להמתין לשחרור מהאשפוז. התובע יתבקש להעביר למוסד לביטוח לאומי את סיכום הביניים או סיכום השחרור מייד כאשר יתקבלו. במקרה זה, אין חובה להציג תדפיס רפואי כמו בתביעה רגילה. אם ניתן לקבוע את הזכאות לגמלה על סמך המסמכים הרפואיים, הזכאות תיקבע במסלול מהיר ללא בדיקת תלות.

חשוב לדעת- הגשת בקשה לקבלת גמלת סיעוד זמנית (עד חודשיים)

במקרים שבהם קיימת ירידה זמנית בתפקוד או צורך זמני בקבלת עזרה ניתן להגיש בקשה לקבלת גמלת סיעוד באופן זמני ("גמלה קצרת מועד"). מסלול זה מיועד למבקשים גמלת סיעוד בפעם הראשונה אשר כתוצאה מאירוע רפואי פתאומי זקוקים לעזרה זמנית, עד לחודשיים, ובתנאי שאינם סובלים מליקוי נפשי, שכלי או קוגניטיבי קבוע. לבקשה זו יש לצרף אישור מהרופא המטפל המעיד על הצורך בעזרה.

ההחלטה על אישור גמלה זו תתבצע על ידי המוסד לביטוח לאומי בהתאם למסמכים הרפואיים שהומצאו להם וללא צורך בביצוע הערכת תלות של בודק מטעם המוסד לביטוח לאומי.

טרום סיעוד, מה קורה עד שמתקבל האישור?

לעיתים, כאשר חלה הידרדרות פתאומית בתפקוד, נוצר צורך דחוף בקבלת שירותי סיעוד באופן מידי. עמותת "מטב" מספקת, בהתאם לשיקול דעתה המקצועי, את שירותי הסיעוד עוד בטרם אישר המוסד לביטוח לאומי את הבקשה, וזאת ללא כל תשלום. תקופה זו מכונה: "טרום סיעוד".

מה קורה כאשר יש החמרה במצבו של המטופל?

במצבים שבהם חל שינוי במצבו של הקשיש וישנה החמרה במצב התפקודי ו/או הקוגניטיבי שלו ניתן להגיש בקשה לבדיקה מחודשת של רמת הזכאות עקב "טענת החמרה".

במקרה זה, חובה לצרף לבקשה אישור עדכני, חתום על ידי הרופא המטפל/רופא המשפחה, ו/או סיכום אשפוז משלושת החודשים האחרונים.

לאחר הגשת הבקשה תיערך למבקש הערכת תלות מחודשת.

בהתאם לתוצאות הערכה ייקבע האם יחול שינוי ברמת הזכאות של המטופל וכן האם תיקבע רמת זכאות המאפשרת הוצאות רישיון להעסקת עובד זר.

מה קורה אם הבקשה לגמלת סיעוד לא מאושרת?

קשיש שבקשתו לקבלת גמלת סיעוד נדחתה על ידי המוסד לביטוח לאומי, רשאי להגיש ערעור לוועדת הערר של המוסד לביטוח הלאומי.

האם ניתן ומתי כדאי לרכוש שירותי סיעוד באופן פרטי?

מי שמעוניין להוסיף שעות טיפול, או מי שאינו זכאי לגמלת סיעוד מטעם הביטוח הלאומי, יכול לרכוש ולקבל שירותי טיפול ועזרה באופן פרטי.

במקרים אלו, עמותת "מטב" תאתר ותתאים עבור המטופל את המטפל או המטפלת המתאימים לו ביותר, וכן תמנה עובד סוציאלי או אחות שיהיו אחראים על הטיפול.

המטפלת תהיה מועסקת על ידי "מטב" וכל תנאי העסקתה יהיו משולמים על ידי "מטב", כולל תנאים סוציאליים. מקבל השירות אינו נדרש להיות המעסיק של המטפלת ולטפל בכל ההיבטים הנובעים מהעסקתה.

ניתן להזמין שירות פרטי גם לתקופה קצרה, למשל, במקרה של אשפוז בבית החולים, או לאחר האשפוז, לתמיכה בתהליך ההחלמה וההתאוששות.

איזה תהליך מיון עוברות המטפלות ואיזה  הכשרה הן מקבלות?

המטפלות ב"מטב" מתחילות לעבוד רק לאחר שהן עברו תהליך מיון וקליטה.

כל מטפלת המעוניינת לעבוד ב"מטב" עוברת ריאיון מקצועי ותהליך קבלה לעבודה, שבו בוחנים את התאמתה.

מיד עם תחילת עבודתה, המטפלת מוזמנת למפגש הכשרה והדרכה קבוצתי ובהמשך לקורס הכשרה מקיף "המטפל המיומן", הכולל לימודים עיוניים במגוון תכנים הנוגעים לטיפול הסיעודי. מטרת הקורס להקנות למטפלות כלים ומיומנויות מקצועיות לטיפול מיטבי.

בהמשך, המטפלות משתתפות בימי הדרכה ובמפגשי הדרכה ממוקדים בהתאם לצורך, בנושאים כמו: הטיפול בחולה הדמנטי, תזונה בגיל השלישי, מניעת נפילות וכדומה.

חשוב לדעת- רצף במתן השירות בעת אשפוז

זכאי גמלת סיעוד יכולים להמשיך לקבל שירותי טיפול גם כאשר הם מאושפזים בבית חולים לתקופה של עד 30 יום.

אם הזכאי מאושפז רחוק ממקום מגוריו – תגיע אליו מטפלת מחליפה מסניף "מטב" הקרוב לבית החולים. זאת לאחר שהמטפלת קיבלה הדרכה והכוונה ממנהל הטיפול של הזכאי.

מדוע כדאי לקבל שירותי סיעוד מעמותת "מטב"?

עמותת "מטב" היא הארגון הגדול והוותיק בארץ בתחום שירותי הסיעוד. "מטב" פועלת כעמותה ללא כוונת רווח, שמטרתה לסייע ולתרום לקהילה באמצעות פיתוח והפעלת פרויקטים מגוונים בתחומי הרווחה.

בארגון מועסקים מאות עובדים מקצועיים (עובדים סוציאליים, אחיות מוסמכות וגרונטולוגים), וכן למעלה מ-30,000 מטפלים ומטפלות סיעודיים.

אנשי המקצוע בעמותה תומכים במטפלים ובמטפלות באמצעות ייעוץ, הדרכה שוטפת, קורסים והכשרות מקצועיות.

ב"מטב" שמים דגש רב על רווחת המטפלות ומציעים להן קשת רחבה של פעילויות רווחה וכן הטבות שונות.

מטרתה של "מטב" – להבטיח ללקוחותיה שקט נפשי וביטחון אישי באמצעות הקפדה על מקצועיות ואחריות של הצוות ומתן שירות מפוקח ומבוקר.

העמותה פועלת על פי תו תקן 2015: 9001 ISO לאיכות ולאמינות בשירות.

 

להזמנת שירותי סיעוד מקצועיים ואיכותיים צרו קשר עם סניף "מטב" הקרוב אליכם.

ל"מטב" סניפים בכל רחבי הארץ העומדים לרשותכם. לבירור פרטי הסניף הקרוב למקום מגוריכם חייגו:3391*