שלוש עצות לשיפור איכות החיים בגיל השלישי

תקופת הגיל השלישי היא תקופה של שינויים גדולים, שינויים פיזולוגיים, שינויים חברתיים ושינויים תעסוקתיים. לתהליכי ההזדקנות של הגוף נוסף גורם משמעותי מאין כמוהו, אשר יכול להיות בעל השלכות מרחיקות לכת הן על בריאותו של הקשיש והן על איכות חייו ומצבו הנפשי – הגורם הינו הזמן. כאשר האדם פורש לגמלאות הוא עובר מסדר יום קבוע של תעסוקה ומלאכה לימים מלאי זמן פנוי, זמן פנוי אשר יכול להיות האוייב הגדול ביותר בגיל השלישי. ריכזנו עבורכם שלושה כללי בסיס  אשר יכולים לחולל פלאים באיכות החיים בגיל השלישי.

  • תעסוקה לזמן הפנוי – תעסוקה, תעסוקה ועוד פעם תעסוקה! חוסר תעסוקה ובילוי של מרבית שעות היום בין ארבע קירות הבית עלולים לגרום לבעיות בריאותיות ונפשיות רבות – החל מדיכאון ותחושת בדידות וכלה בפגיעה בשרירי הגוף עקב חוסר פעילות. חשוב מאוד למלא את הזמן בפעילויות פנאי מהנות וחברתיות הנערכות מחוץ לבית – חוגים, טיולים, התנדבות במסגרות שונות וכדו'.
תעסוקה לשעות הפנאי

תעסוקה לשעות הפנאי מחוץ לבית תורמת להפגת הבדידות ולשיפור מצב הרוח

 

  • פעילות גופנית – לפעילות גופנית חשיבות רבה לשמירה על בריאות הגוף, לשיפור איכות החיים ואף לשיפור מצב הרוח. הפעילות הגופנית תורמת לתחושת חיוניות, רעננות ומסייעת בהאטה ובבלימה של בעיות בריאותיות הנפוצות בקרב בני הגיל השלישי – החל מהתקשחות השרירים והמפרקים ואובדן הגמישות, דרך תפקוד מערכות הלב והנשימה ועד לשיפור שיווי המשקל וצמצום סכנת הנפילות הנפוצה בגיל השלישי. התעמלות סדירה מסייעת בהסדרת לחץ הדם ותפקוד כלי הדם ומערכת הנשימה, משפרת את הגמישות וטווח התנועה של מפרקי הגוף, מחזקת את השרירים, את היציבה ואף את מצב הרוח. חשוב לשים דגש על פעילות בונה עצם, תרגילי גמישות וסיבולת לב ריאה. גם שחייה מומלצת בחום עקב יתרונותיה הרבים כסביבה עם לחץ מופחת. חשוב להיוועץ ברופא עם בניית תכנית הפעילות הגופנית!
פעילות גופנית לגיל השלישי

פעילות גופנית לגיל השלישי מומלצת בחום לשיפור איכות החיים

  • תזונה נכונה ובריאה – גוף האדם עובר שינויים פיזיולוגיים רבים בגיל השלישי בהם ירידה במינרלים וויטמינים החשובים לבריאות הגוף, כדוגמת סידן שהירידה בו מעלה את סכנת השברים, וויטמין B12 אשר המחסור בו יכול לגרום לירידה במצב הרוח, בלבול ואף אנמיה ועוד… מומלץ בחום להיוועץ עם תזונאי על מנת לבנות תפריט מותאם הן לגיל והן למצב הבריאותי האישי של הקשיש, על מנת לספק לגוף את הוויטמינים והמינרלים החסרים לו – בין אם על ידי מוצרי מזון מסויימים או בין על ידי תוספי מזון כאלו או אחרים. מעבר לכך ישנה חשיבות לקביעת זמני ארוחה מסודרים וקבועים.

ולא לשכוח…

מאוד חשוב שלא להקצין בפעילות גופנית או בצריכת תוספי מזון  – כמו כל דבר, פעולות אשר נעשות שלא במידה הנכונה עלולות להזיק יותר מאשר להועיל – היוועצו ברופא ובאנשי מקצוע ועבדו על פי התכנית אשר נבנית עבור הקשיש באופן אישי ומותאמת לצרכיו ויכולותיו – במידה ואתם חשים כי יש צורך בשינוי עשו זאת לאחר התייעצות.

ולסיום נחזור ונדגיש את נושא הבדידות – הבדידות מובילה לדיכאון ולחוסר חיוניות ואלו מביאים מהר מאוד להתדרדרות כללית גם במצב הבריאותי של הקשיש ולכן שימו דגש גדול על חיי החברה של הקשיש ובדגש עוד יותר גדול על חיי חברה מחוץ לבית.