העסקת עובדים זרים בסיעוד

כאשר בן משפחה מבוגר זקוק לטיפול ולסיוע משך כל שעות היממה, משפחות רבות שוקלות אפשרות של העסקת עובד זר מגופי חברות עובדים זרים לסיעוד.
המטפל שוהה בקביעות עם ההורה, מסייע לו בחיי היומיום ומאפשר קבלת עזרה שוטפת וזאת מבלי שההורה נאלץ לעזוב את ביתו ואת סביבתו האהובים והמוכרים.

כארגון הגדול והמקצועי בישראל לשירותי סיעוד, לנו במטב יש ניסיון רב שנים בליווי אלפי משפחות במהלך הקליטה וההעסקה של עובד זר.
כאשר אנו מקבלים פנייה של משפחה השוקלת אפשרות של העסקת עובדים זרים, אנו מלווים ומדריכים את המשפחה בתהליך הקליטה מחברות השמה לעובדים זרים בתחום הסיעודי וכן ממשיכים ללוות את המשפחה ואת המטפל לאורך כל תקופת ההעסקה.

מניסיוננו מדובר בתהליך מורכב עבור כל הגורמים המעורבים בו – הקשיש, בני המשפחה והמטפל ולכן חשוב להסתייע ולהתייעץ עם אנשי מקצוע מומחים בתחום.
כדי להקל עליכם, ריכזנו עבורכם מידע ראשוני במגוון נושאים הקשורים להעסקת עובדים זרים בסיעוד.

מטבע הדברים, המידע המפורט באתר אינו מחליף היוועצות באנשי מקצוע רלוונטיים ו/או קבלת מידע מהרשויות המוסמכות.
המטרה היא לסייע לכם להבין את התהליכים המרכזיים הקשורים בהשגת ההיתר להעסקה, לעזור לכם בהכנות לקראת בואו של העובד וכן לתת לכם מגוון עצות לקליטה מוצלחת ומידע חשוב נוסף.

מתעניינים בהעסקת עובד זר? נשמח לעזור. 
חייגו עכשיו ☎️ 072-3974502  או השאירו פרטים בטופס.

העסקת עובד זר בבית של קשישים סיעודיים

העסקת עובד זר בביתו של אדם מבוגר נועדה אך ורק לשם מטרה אחת: להקל.
העובד עוזר, מסייע, תומך ומאפשר הרבה פעולות יומיומיות שהפכו קשות.
אז למה בעצם מדובר בתהליך מורכב מאוד, ולא כל הקשישים באמת מקבלים אותו בזרועות פתוחות?
רחל שמיר, עובדת סוציאלית בכירה בהנהלת עמותת ׳מטב׳ בריאיון על העסקת עובדים זרים בבתים של קשישים סיעודיים.

גלשו פנימה וצפו בגרסה המתומללת של הסרטון >>

קבלת היתר להעסקת עובד זר

השלב הראשון בדרך להעסקת מטפל זר הוא השגת היתר להעסקת עובד זר בסיעוד ממשרד הפנים. לצורך קבלת ההיתר עליכם לבצע את התהליך הבא:

  1. מילוי טפסי בקשה – יש למלא טפסים להגשת בקשה להיתר. את הטפסים ניתן להוריד כאן.
  2. צירוף אישור מתאים – יש לצרף אישור שניתן על ידי אחד מהגופים הבאים: המוסד לביטוח לאומי, משרד הביטחון, ועדת החריגים או הערכת תלות ביחידת ההיתרים – ענף הסיעוד, במשרד הפנים.
  3. תשלום אגרה – יש לשלם אגרה בבנק הדואר או ישירות באתר של משרד הפנים. את השובר לתשלום יש ניתן לקבל גם ביחידת ההיתרים.
  4. משלוח המסמכים – שליחה של כל שלושת המסמכים המפורטים לעיל בדואר רשום אל יחידת ההיתרים, ענף הסיעוד,משרד הפנים, לאחת מהכתובות הבאות:
    1. דרך שלמה 53, תל אביב
    2. בן יהודה 34, ירושלים
    3. פל ים 7, חיפה;
    4. אלומות 12, א.ת. עומר

*תשובת משרד הפנים מתקבלת תוך כחודש ימים מהגשת הבקשה.

מידע יעיל על דיני עבודה והעסקת עובדים זרים >>

בחירת המטפל

לאחר שההיתר להעסקת עובד זר בידכם – תוכלו לממש אותו ולבחור מטפל. לשם כך עליכם להתקשר עם תאגיד העוסק בהשמת עובדים זרים בסיעוד.

על פי החוק הן המטפל והן המעסיק חייבים להיות רשומים לאורך כל תקופת ההעסקה בחברה המורשית על ידי משרד התמ"ת לעסוק בהבאה, בתיווך ובטיפול בעובדים זרים בענף הסיעוד.

הלשכה רשאית לגבות עבור השירותים שהיא מעניקה עמלת השמה וכן דמי שירות וטיפול שנתיים.

ללשכות יש מאגרי מטפלים פוטנציאליים, מטפלים הנמצאים כבר בארץ וכן מטפלים הנמצאים עדיין בחו"ל שמתוכם תוכלו לבחור את המטפל שלכם.

עובדי הלשכה מאתרים ומסייעים לכל משפחה לבחור את המטפל המתאים ביותר עבורה.

חשיבות ההתאמה בין המטפל הזר למטופל הנה קריטית וחשובה במיוחד,
ולכן יש להתייחס למאפיינים כגון:

  • מין המטפל
  • שפה
  • הכשרה
  • ניסיון
  • יכולות פיזיות ועוד.

לאחר בחירת המטפל, יש להסדיר עבורו ויזת עבודה במשרד הפנים. הלשכה שאתה התקשרתם תסייע לכם בכך ותספק לכם את המסמכים הדרושים.

מטב פועלת בשיתוף עם מספר חברות, המורשות מטעם משרד התמ"ת לעסוק בהשמה של עובדים זרים למטרות סיעוד וטיפול בקשישים.

איך מתכוננים לבואו של מטפל זר?

להלן 5 עצות שייסעו לכם לקראת הגעתו של המטפל:

  • שתפו את ההורה – שתפו את ההורה בתהליך קבלת ההחלטות ובהכנות ככל שניתן.
  • הכינו את ההורה – ספרו לו על הגעת המטפל ושוחחו עמו על תפקידיו ועל עזרתו. חשוב לתת מקום לחששות ולבקשות של ההורה.
  • הכינו את מגורי המטפל – יש לספק למטפל תנאי מגורים הולמים: מיטה ומקום בארון בגדים לחפציו האישיים. במידת האפשר, הקצו לו חדר בבית ההורה.
  • הכינו תכנית עבודה – הכינו למטפל הגדרת תפקיד ומערכת שעות יומית ושבועית. דאגו שלמטפל יהיה זמן ראוי למנוחה ולעיסוקיו האישיים. במקרים סיעודיים מורכבים או בטיפול בבני זוג סיעודיים, יש לבנות תכנית טיפול הולמת ומומלץ להתייעץ עם אנשי המקצוע במטב לשם כך.
  • הכינו את עצמכם – התכוננו לכניסת אדם נוסף לחיי המשפחה. זכרו שההורה שלכם, המטפל וגם אתם זקוקים לתקופת הסתגלות.

תיאום ציפיות והדרכת המטפל

המטפל כבר כאן, איך מתחילים?
מתן מידע ברור למטפל על המצופה ממנו ועל ההורה שלכם – זהו המפתח לשיתוף פעולה מוצלח. הגדירו, הסבירו ולוו בסבלנות את הצעדים הראשונים.

רקע: ספרו למטפל על ההורה – מצבו הרפואי והנפשי, סדר היום שלו, העדפות התזונה שלו, צרכי הכשרות שלו, הרגליו, רגישויות, פעילויות אהובות וכיוצא בזה.

משימות: יש להבהיר למטפל מהן המשימות שיהיה עליו לבצע ומתי – ניקיון, בישול, טיפול ועוד. חשוב גם לציין מפורשות מהן המשימות שאינכם רוצים שהמטפל יבצע.

ניקיון: מומלץ לתת למטפל הדרכה מסודרת לגבי ניקיון הבית – היכן לנקות ובאיזו תדירות, כיצד להשתמש בחומרי ניקוי, איך להפעיל מכשירים חשמליים כמו מכונת כביסה, מייבש, מדיח כלים וכו'.

קניות: אם ברצונכם שהמטפל יערוך קניות, קחו אותו לסיור בסביבה והראו לו היכן לבצע אותן.

תאמו ציפיות בנוגע לקניית מוצרים לצרכי המטפל עצמו, כמו מזון והיגיינה אישית. בקשו קבלות לצורך מעקב ובקרה.

תרופות: אם ברצונכם שהמטפל יזכיר לקשיש ליטול תרופות במועד, חשוב להשאיר למטפל רשימה מסודרת עם שמות כל התרופות שעל ההורה ליטול,

ולציין לגבי כל תרופה את המינון ואת שעת הנטילה. מומלץ להסתייע בקופסת תרופות, המאפשרת חלוקת תרופות לפי ימים ושעות.

טלפונים: יש להכין למטפל רשימה של מספרי טלפון חשובים – משפחה, קרובים, הרופא המטפל, מרפאה, משרדי מטב וכדומה, וכן מספרים לשעת חירום – מגן דוד אדום, מכבי אש ומשטרה.

התקשורת בין המשפחה למטפל הזר

איש קשר אחד

מומלץ לבחור בבן משפחה אחד שינהל את הקשר עם המטפל ולא לבצע "שיח רב משפחתי" מול המטפל, כדי למנוע הוראות סותרות. החלטות חשובות הנוגעות לתעסוקת המטפל ולציפיות ממנו – מוטב שיתקבלו בדיון משפחתי ללא נוכחות המטפל ויימסרו לו באופן ברור ומסודר, על ידי בן המשפחה שנבחר. מומלץ שאיש הקשר שייבחר יהיה גם זה שינהל את הקשר מול העובדים המקצועיים במטב.

ליווי ומשוב

חשוב לשמור על קשר שוטף עם ההורה ועם המטפל, לשוחח עם המטפל בקביעות וכן להקדיש זמן ולשבת עמו אחת לתקופה, לצורך משוב הדדי שישפר את העבודה – ואת האווירה.

יחס מכבד

עבודת הסיעוד היא עבודה קשה, שוחקת ובעלת אחריות רבה. זכרו תמיד להתייחס למטפל בהערכה ובתשומת לב ולהתעניין בו. זכרו שהמטפל נמצא במדינה זרה, רחוק מביתו, ממשפחתו ומהתרבות המוכרת לו.

ייעוץ מקצועי במטב

ניתן להיוועץ בצוות המקצועי במטב בנושאים הקשורים לתקשורת ולקשר עם המטפל.

העסקת עובד זר מטעם עמותת מטב

האם אתם מעסיקים או שוקלים להעסיק מטפל סיעודי שהוא עובד זר?
אם כן, אין כמו ליווי של אנשי מקצוע שדואגים לכם, כדי לתת לכם ולהורה שלכם תחושת ביטחון לכל אורך הדרך.
אנו בעמותת מטב נשמח לסייע ולהעניק לכם ממיטב הידע והניסיון שלנו בתחומי הטיפול והסיעוד בכלל והעסקת מטפלים זרים בפרט.
חייגו ☎️ 072-3974502  או השאירו פרטים בטופס.

ייעוץ הדרכה וליווי

מטב מפעילה שירות מיוחד של עובדות סוציאליות ואחיות מוסמכות המתמחות בסיעוד, שילוו אתכם אישית ובאופן שוטף במשך תקופת ההעסקה.
בכל שאלה ובעיה – המקצוענים של מטב יעניקו לכם ייעוץ והדרכה, וכן יגיעו לביקורי בית באופן קבוע לשם פיקוח, ייעוץ ומעקב אחר הטיפול.
הצורך ביעוץ לא נגמר עם קליטת העובד, אלא נמשך לאורך כל תקופת העסקה וכולל הדרכת העובד, סיוע בהצבת גבולות, קבוצות תמיכה למטפלים העיקריים, איתור וזיהוי מקרים של החמרה במצבו של הקשיש וכדומה.

השתתפות בעלויות העסקת המטפל

כל הזכאים לגמלת סיעוד מטעם המוסד לביטוח לאומי, המעסיקים מטפל זר – זכאים למימון חלקי של שכר המטפל. במקרה כזה, מטב תעסיק את המטפל בבית ההורה בהיקף השעות שאושרו על ידי הביטוח הלאומי.
אנו נשלם את שכר המטפל עבור שעות אלה, וכן את החלק היחסי של פיצויי הפיטורין במקרה הצורך. אתם תעסיקו ותשלמו למטפל רק את יתרת הסכום.
מטב משלמת למטפלים הזרים תעריף שעתי גבוה כך שהחלק שהמשפחה צריכה להשלים קטן יותר.

קבלת שירות במקרה של היעדרות

  1. כאשר המטפל הזר חולה, מטב משלמת לעובד ימי מחלה בהתאם לחוק. במקביל, תוכלו לקבל שעות טיפול על ידי מטפלים ישראלים בהיקף זכאותכם לגמלת סיעוד וזאת ללא כל תשלום.
  2. המטפל שלכם יצא לחופשה? במקרים אלה תוכלו לפנות למטב ואנו ננסה לאתר עבורכם מטפל חלופי מתוך מאגר של מטפלים ומטפלות איכותיים. השירות ניתן באופן פרטי, או על חשבון גמלת הסיעוד לזכאי הביטוח הלאומי.

הדרכה למטפל הזר

מטב מקיימת קורסים והשתלמויות במגוון תחומים ובמספר שפות עבור המטפלים הזרים.
הקורסים מעשירים, מונעים שחיקה ומקנים למטפל מיומנויות וכלים מעשיים חשובים, לטיפול סיעודי מיטבי בהורה שלכם.

רווחה לעובד

כאשר העובד הזר הוא עובד של מטב, הוא חלק בלתי נפרד מעובדי העמותה ולכן הוא נהנה ממערכת הרווחה שלנו התורמת לשביעות הרצון שלו למניעת שחיקה ולשיפור איכות העבודה.
בין היתר נהנים עובדי מטב מממתנות לחגים, טיולים ופעילות חברתית מקומית.

שוקלים להעסיק מטפל סיעודי שהוא עובד זר? נשמח לעמוד לשירותכם

    אנו מזמינים אתכם לחייג אלינו ל ☎️ 072-3974502 או להשאיר פניה בטופס יצירת הקשר, לבירור האפשרויות הטובות ביותר עבורכם או עבור בני משפחתכם.