הרפורמה בסיעוד

בימים אלה מושקת הרפורמה החדשה בסיעוד. להלן עיקרי השינויים הנוגעים לשירותי הסיעוד שניתנים לזכאי המוסד לביטוח לאומי:

  • בעקבות הרפורמה יהיו מעתה 6 רמות לגמלת סיעוד במקום 3 רמות שהיו עד כה.
  • הקביעה לאיזו רמה יהיה שייך כל זכאי היא בהתאם לגבוה מבין השניים :
    • הניקוד שניתן לזכאי בבדיקת הערכת התלות (ADL).
    • הניקוד שניתן לזכאי בגין הצורך שלו בהשגחה.
  • להלן שעות הטיפול השבועיות אותם יוכלו לקבל הזכאים בכל רמה:

 

רמה 1 5.5 שעות שבועיות   
רמה 2 10 שעות שבועיות   
רמה 3 15 שעות למקבל שירות מעובד ישראלי 12 שעות למקבל שירות מעובד זר
רמה 4 19 שעות למקבל שירות מעובד ישראלי 16 שעות למקבל שירות מעובד זר
רמה 5 23 שעות למקבל שירות מעובד ישראלי 19 שעות למקבל שירות מעובד זר
רמה 6 28 שעות למקבל שירות מעובד ישראלי 24 שעות למקבל שירות מעובד זר

 

יותר שעות זכאות ברמת התלות הגבוהות

הרפורמה מטיבה עם זכאי גמלת סיעוד שמקבלים שירות ממטפל/ת ישראלי/ת ברמות 5 ו-6.  אלה יקבלו מעתה 23 שעות שבועיות (רמה 5) או 28 שעות שבועיות (רמה 6), במקום 22 שעות שקיבלו עד כה הזכאים ברמה השלישית (בתקופה טרום הרפורמה).
כמו כן, הרפורמה מטיבה עם זכאי גמלת סיעוד שמקבלים שירות מעובד/ת זר/ה ברמות 5 ו- 6. אלה יקבלו מעתה 19 שעות שבועיות (רמה 5) או 24 שעות שבועיות (רמה 6), במקום 18 שעות שקיבלו עד כה הזכאים ברמה השלישית (בתקופה טרום הרפורמה).

רמת הזכאות הראשונה

השירותים לזכאים לגמלת סיעוד ברמת הסיעוד הראשונה כוללים אחד מאלה:

  • סיוע בהיקף שבועי של 5.5 שעות טיפול על ידי מטפל/ת.
  • אפשרות בחירה: במקום טיפול ביתי ללכת למרכזי יום בהיקף של 4.5 ימים בשבוע. 
  • ניתן לשלב בין שירותים.
  • זכאים לרמה זו יוכלו לבחור לוותר על הטיפול האישי ולקבל גמלה כספית בהיקף של 1,407 ₪ לחודש.

מומלץ לבחון היטב את הצרכים של הזכאי ולוודא כי הוא מקבל את התמיכה והעזרה הנחוצות לו. בהתאם לכך, יש לקבל החלטה מושכלת.

סל השירותים לזכאים ברמות 6-2 

השירותים לזכאים ברמות 6-2 כוללים:

  • קבלת שירותי טיפול ביתי על ידי מטפל/ת סיעודי/ת. 
  • ניתן לשלב את הטיפול הביתי עם שירותים, כמו: ביקור במרכז יום, לחצן מצוקה, שירותי כביסה ומוצרי ספיגה .
  • ניתן לבצע שילוב של קבלת גמלה כספית עם גמלת שירותים בהיקף של עד 4 שעות בשבוע. בהמשך, לאחר ביקור עובד/ת מקצועי/ת בבית הלקוח ובהתאם להמלצתו/ה אפשר יהיה להגדיל את היקף הגמלה הכספית. מקבלי שרות ע"י עובד זר יכולים לבחור לקבל גמלה כספית.

טרם קבלת ההחלטה על קבלת גמלה כספית ועל היקפה יש לבחון היטב את צורכי הלקוח וכיצד תכנית העבודה של המטפל/ת נותנת מענה לצרכים אלה.

השירותים הניתנים לזכאי גמלת סיעוד במסגרת הטיפול הביתי (מטפל/ת)

זכאי גמלת סיעוד, המקבלים טיפול ביתי, זכאים לשירותים אלה:

  • עזרה בביצוע פעולות היום-יום ובניהול משק הבית באמצעות מטפל/ת סיעודי/ת:
    הסיוע כולל עזרה ברחצה, בבישול, בהלבשה, באיסוף תרופות ובליווי לרופא, וכן עזרה בניהול משק הבית, בניקיון הסביבה הקרובה, בכביסה, בגיהוץ ובעריכת קניות.
  • ליווי,יעוץ וסיוע: כל זכאי לגמלת סיעוד, המטופל בעמותת מטב, מלווה על ידי עובד/ת מקצועי/ת – עובד/ת סוציאלי/ת או אחו/ת, המהווה עבורו כתובת קבועה לקבלת מידע, לייעוץ ולתמיכה. העובד/ת המקצועי/ת מגיע/ה לבית הזכאי לביקורי בית קבועים  ונמצאת בקשר רציף עם הזכאי, עם משפחתו ועם המטפל/ת האישי/ת שלו.
    העובד/ת הסוציאלי/ת והאח/ות מפקח/ת על הטיפול ומדריכות ומלוות את המטפל/ת האישי/ת בכל הנדרש.

המטפלים והמטפלות במטב – מיון הכשרה ורווחה

המטפלים והמטפלות במטב מתחילים לעבוד רק לאחר שעברו תהליך של מיון וקליטה.
כל מטפל/ת עובר/ת ריאיון מקצועי וכן נדרש/ת להמציא טופס אישור רפואי, המאשר כשירות לעבוד בתחום הסיעוד. מיד עם תחילת העבודה,המטפל/ת מוזמן/ת למפגש הכשרה והדרכה קבוצתי ובהמשך לקורס הכשרה מקיף. קורס ההכשרה הוא בן 70 שעות וכולל לימודים עיוניים והתנסות מעשית. מטרת הקורס להקנות  כלים ומיומנויות מקצועיות לטיפול מיטבי בקשיש. בהמשך, מתקיימים ימי הדרכה בנושאים,כמו: הטיפול בחולה הדמנטי, תזונה בגיל השלישי, מניעת נפילות, ועוד. בנוסף במטב קיימת תכנית רווחה ייחודית ועשירה  במטרה לגוון את שגרת היום – יום של המטפלים והמטפלות ולהציע להם הפוגה נעימה ופעילות גיבוש והנאה :טיולים, הרמות כוסית לחגים, מפגשים חברתיים ועוד.